Vanliga frågor om renoveringen
Vanliga frågor om renoveringen i Brunnsbacken
Varför måste stamrenoveringen göras?
Vi stamrenoverar fastigheter som är byggda på 50- och 60-talet för att rör och ledningar börjar bli gamla och slitna. En stamrenovering innebär att vi byter ut gamla vattenledningar, avloppsrör och elledningar. Stammarna behöver bytas med jämna mellanrum för att undvika vattenläckor. I samband med stambytet renoveras kök och badrum/wc, vilket innebär att det blir ny och fräsch inredning samt nya element i alla rum i lägenheten.
Hur lång tid tar renoveringen?
Renoveringen beräknas ta 10 veckor i din lägenhet. Tidsperioden kan bli längre om det är fuktskador i din lägenhet. Övriga arbeten i de gemensamma utrymmena samt andra lägenheter i ditt hus kommer att pågå innan och efter att din lägenhet är klar.
Renoverar ni alla lägenheter i huset samtidigt?
Nej, vi har delat upp alla lägenheter i olika etapper. Etapperna är indelade efter hur stammarna går i fastigheten. Renoveringen kommer att pågå under cirka ett halvår per hus.
Tvättstuga
Tvättstugor kommer att få nya ytskikt. Under tiden renoveringen pågår kommer ni hyresgäster bli hänvisade till stora tvätthallen i Brunnsbacken alternativt tvättstuga som tillhör er evakueringslägenhet.
Handdukstorken, går den på el eller varmvatten?
Den kommer vara kopplad på hushållselen. Du som hyresgäst bestämmer själv när du vill använda handdukstorken.
Vad gör jag med min tvättmaskin/diskmaskin under renoveringen?
Har du en egen tvätt/diskmaskin installerad i din lägenhet kommer den att kopplas ut och kopplas in igen utav entreprenören om den är fackmannamässigt installerad från början. Tvätt/diskmaskinen kommer att placeras på lämplig plats i din lägenhet under renoveringstiden.
Vad blir det för spis och ugn?
Det blir en spishäll med inbyggnadsugn med varmluft.
Hur lång tid kommer elarbetet att ta? Blir det jordad el?
Elen kommer att trådas om i alla rum i lägenheten. Det blir jordade uttag, nya lysknappar, takuttag och en ny el-central med automatiska säkringar.
Kommer de lampor jag har fortfarande att passa i de nya eluttagen?
Nej, vi byter till nya lamputtag (DCL) enligt ny elstandard. Efter renoveringen kommer du att behöva köpa nya kontakter till dina taklampor. Det är hyresgästens eget ansvar att se till så att lamporna passar efter renoveringen.
Hur gör jag med mitt husdjur under renoveringstiden?
Alla husdjur ska följa med till ditt temporära boende under renoveringstiden.
Fungerar mina vanliga lägenhetsnycklar under renoveringen?
Nej, du har inte tillträde till din lägenhet under byggtiden på grund av säkerhetsskäl. Du hämtar din post i postboxarna nere i entrén.
Hur fungerar det med hemförsäkringar under renoveringen?
Tänk på att skydda dina tillhörigheter på bästa möjliga sätt och ta med särskilt värdefulla saker. Din hemförsäkring gäller den tid stambytet pågår och ersätter eventuella skador och förluster på personliga tillhörigheter vid inbrott, brand- eller vattenskada. Vissa begränsningar i försäkringsskyddet kan finnas beroende på försäkringsbolag och försäkringens omfattning. Tänk på att kolla upp vad som gäller för just din hemförsäkring med ditt försäkringsbolag. Har du ingen hemförsäkring, rekommenderar vi dig att ordna en så fort som möjligt för din egen säkerhets skull.
Kommunfastighet och de entreprenörer vi anlitar har ett gemensamt ansvar för att förhindra att skador uppstår. Skulle olyckan trots allt vara framme har vi en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador. Om skada eller stöld trots alla försiktighetsåtgärder skulle inträffa, ska du anmäla det till Polisen och Kommunfastighet.
Ej kvarboende – Evakuering
Renoveringen som kommer att utföras är väldigt omfattande. För att ni hyresgäster ska ha det så bra som möjligt under tiden renoveringen pågår i era lägenheter har vi beslutat att evakuera samtliga hyresgäster. Vi har två olika alternativ för detta:
Alternativ 1
Ni ordnar eget boende när renovering pågår i er lägenhet och erhåller en ersättning på 1,5 månadshyra. Ersättningen kommer att dras av på hyresavin. Har ni skulder till oss dras summan av från skulden i första hand. Ersättningen kommer att dras av på er hyra i samband med att renoveringen pågår i er lägenhet.
Alternativ 2
Vi kommer att tillhandahålla lånelägenheter som ni får ansöka om att bo i temporärt när renoveringen pågår i din lägenhet. En ersättning på 500 kr betalas ut (avdrag på hyran) som ni kan använda till t.ex. flytt av internetabonnemang/tv-abonnemang, trygghetslarm och telefoni. Har lägenheten som ni bor i tillfälligt en lägre månadshyra än er ordinarie lägenhet kommer mellanskillnaden att läggas på ersättningen. Ersättningen kommer att dras av på hyresavin. Om ni har mer kostnader för flytt av abonnemang finns möjlighet att mot uppvisande av kvitto få ytterligare ersättning. Har ni skulder till oss dras summan av från skulden i första hand.
Om lägenheten som ni bor tillfälligt i har en lägre månadshyra än er ordinarie lägenhet kommer mellanskillnaden att läggas på ersättningen. Har ni skulder till oss dras summan av från skulden i första hand. Ersättningen kommer att dras av på er hyra i samband med att renoveringen pågår i er lägenhet
Om lånelägenheten
Vi tillhandahåller lånelägenheter i Brunnsbacken. Vi försöker att placera er så gott vi kan efter era önskemål, men barnfamiljer med barn på t.ex. Stålforsskolan kommer att ha förtur till lägenheterna här i Brunnsbacken.
Lånelägenheterna är lätt möblerade med bland annat sängar, soffor, tv-bänk, vardagsrumsbord, köksbord och köksstolar och lättare köksutrustning. Du som hyresgäst behöver bland annat ta med dina privata saker som täcke, kudde, handdukar, tv, mikrovågsugn, kaffebryggare och så vidare.
Har du ingen hemförsäkring, rekommenderar vi dig att ordna en så fort som möjligt för din egen säkerhets skull.
Kontakta mig
Om du har frågor om moderniseringen är du välkommen att kontakta mig, Carl Hermansson.
016-16 94 06
Skicka e-post